De Nederlandse Import Maatschappij van Automobielen ’s Gravenhage, kortweg BV Nimag wordt opgericht in 1935 door de heer P.W. Louwman. Sinds de oprichting worden vele merken auto’s, motoren, scooters en tractoren geïmporteerd. Merken als Graham-Paige, Indian, DeSoto, Dodge, Kaiser-Frazer, Ferguson, Pasquali, Ashton Martin, Alfa Romeo, Ducati, Chrysler, Dodge, Jeep heeft Nimag kortere of langere tijd in het programma. Op dit moment is Nimag nog importeur van Morgan en TVR.

(Foto: Suzuki T20)

In 1965 is Nimag op zoek naar een motor merk om op de Nederlandse markt te importeren. Het oog valt op Suzuki die met de Suzuki T20 een hele sterke aanbieding heeft. Deze 250 cc 2 cilinder 2 takt met 6 versnellingen is de eerste lichte motorfiets die 100 mijl per uur weet te halen. Een betaalbare motor met prachtige prestaties.

Nadat in 1966 de eerste motoren in Nederland op de markt gebracht worden wordt gekeken naar andere producten die door Suzuki worden geproduceerd. Nimag start in 1967 ook met de import van Suzuki buitenboord motoren.

In 1969 wordt de eerste Suzuki Fronte naar Nederland verscheept. Een auto die in Japan erg succesvol is. In 3 jaar tijd worden er ongeveer 250 van deze auto’s in Nederland verkocht. Het Nederlandse publiek blijkt niet warm te lopen voor een relatief dure en luxe mini met tweetakt motor. Vanwege de tegenvallende verkoop cijfers stopt Nimag met het importeren van Suzuki auto’s en richt zich op de goed lopende verkoop van de Suzuki motorfietsen.

 

(Foto: Nimag hoofkantoor)

In 1978 wordt een nieuwe poging gedaan om Suzuki auto’s in Nederland te verkopen. De Suzuki SC-100-GX, een mini coupe, de Suzuki ST-80, een mini busje en de Suzuki LJ-80 een mini Jeep worden geïmporteerd. Nu allemaal voorzien van een 4 takt motor. De SC-100-GX wordt tot en met 1982 verkocht en in totaal vinden 3500 auto’s een eigenaar in Nederland. Het grote publiek leert Suzuki kennen als in 1982 de Suzuki Alto naar Nederland komt. Deze kleine gezinsauto weet jarenlang de lijst met de laagste kosten per kilometer aan te voeren. Daarnaast is het moment van de introductie een gouden greep: 6 jaar nadat de laatste Dafjes uit productie gegaan zijn komt Suzuki met een betaalbare automaat op de markt.