In 1969 haal de BV Nimag, importeur van diverse auto en motoren merken, waaronder Suzuki motorfietsen, een Suzuki Fronte LC10 naar Nederland. De auto met kenteken 71-90-GH wordt op 12 september 1969 in de Autovisie getest. De auto wordt op de Rai aan het publiek voorgesteld waarbij een mooie documentatie map inclusief een plaatje met het lied “Go Suzuki and come home happy” aan de belangstellenden wordt aangeboden.

Fabrieksfoto Fronte

In 1970 en 1971 worden de Suzuki auto’s in 3 a 4 scheepsladingen naar Nederland gehaald. Welke auto’s bij elkaar op de boot staan is af te lezen aan de kenteken nummers. Bekende series zijn de 02-..-JV, 13-..-PK en 08-..-SF. Door elkaar heen vinden we Suzuki Fronte’s LC10 van zowel voor als na de facelift van 1969 en Suzuki Fronte’s LC50 de 500cc export versie.

De Suzuki LC50 is voor de Japanse markt niet interessant omdat de motor te groot is voor de Kei klasse. De auto wordt onder andere geëxporteerd naar Nederland, België Cyprus en Australië. De LC50 krijgt een eigen chassisnummerreeks waaruit af te leiden is dat slecht 1000 exemplaren gebouwd zijn (van de LC10 zijn ruim 200.000 auto’s gebouwd). In de Autovisie van Juli 1970 wordt de Suzuki Fronte LC50 getest. Deze auto met kenteken 02-33-JV is geruime tijd door de directie en medewerkers van Nimag gebruikt voor stadsritten in Den Haag.

Baco Onderhoudskaart

In 1971 bestaat de dealerlijst van de Suzuki Fronte uit 21 dealers verdeeld over heel Nederland. De meeste dealers geven aan geen of slechts enkele auto’s verkocht te hebben. Autobedrijf Baco in IJmuiden springt er uit. Dit bedrijf zou alleen ongeveer 50 Fronte’s verkocht hebben. Een deel van de dealers blijkt gerekruteerd te zijn uit de lijst van Toyota dealers. Louwman en Parquis, het moeder bedrijf van de Nimag is de importeur van Toyota in Nederland. In totaal worden volgens bronnen uit die tijd 124 Suzuki Fronte’s in Nederland verkocht.

Prijslijst Suzuki Fronte

De Suzuki Fronte wordt ook in België verkocht. Opmerkelijk is dat de auto tot 1974 nieuw in België verkocht is terwijl de auto al sinds 1971 uit productie is. In totaal zijn in België 291 Suzuki Fronte’s verkocht waarvan slechts 2 met 360 cc motor en de overigen met 500cc motor. 

Mede oorzaak van het mislukken van de Suzuki Fronte in Europe is de hoge prijs. In veel tests is dit een punt van kritiek. In Europa moet een kleine auto eind jaren 60 per definitie goedkoop zijn. Voor de Suzuki Kei klasse auto's gaat dat niet op. In die klasse is de Japanse klant bereid te betalen voor luxe als vloerbedekking en een hoofdsteun. Vergelijk dit maar met de luxe kleine auto's van nu zoals bijvoorbeeld de Mini van BMW.  

In 1972 worden de laatste Suzuki Fronte’s in Nederland verkocht. Nimag stopt met het importeren van Suzuki auto’s. De tijd voor 2 takt auto’s lijkt in Nederland voorbij. In 1974 maakt de nieuwe uitlaatgas wetgeving de verkoop van nieuwe auto’s met 2 takt motor zelfs onmogelijk. Het duurt tot 1978 voordat Nimag opnieuw een poging waagt. Op dat moment heeft Suzuki voor de export een complete reeks 4 takt modellen klaar staan. De 13-02-PK op de sloop in Goor