We wilden op deze technische dag op tijd beginnen omdat Leo 's middags nog een afspraak had. Rond 10 uur hebben we eerst samen koffie gedronken met iets lekkers erbij. Na de koffie zijn we aan de slag gegaan. Leo en Bram hebben het remvloeistof potje van de Cappuccino van Bram vervangen omdat het oude potje een beetje lekte. Na het vervangen van het potje hebben ze ook nog even de remmen ontlucht voor de zekerheid. Ondertussen zijn Sef en Johan begonnen met het demonteren van de ruitenwisser motor van de Coupé van Sef. De motor kwam amper nog rond wat de rit door de regen van Leiden naar Mastenroek wel een uitdaging gemaakt had. Volgens het geragehandboek van de SC-100 zou de motor minimaal 47 omwentelingen per minuut moeten maken maar zelfs na het schoonmaken en smeren bleek de motor niet verder te komen dan 16 omzentelingen per minuut. Na even rommelen op zolder kwam leo met een andere motor aan die wel het minimale aantal omwentelingen wist te halen. Deze motor werd gemonteerd en de ruitenwissers werden nog even afgesteld. Sef wil graag zijn Coupé origineel houden. Daarom baalde hij er behoorlijk van de zijn neusembleem gestolen was. Opnieuw ging Leo even rommelen op zolder en al snel werd een ander neusembleem naar voren getoverd. Nadat ook nog een plastic kapje over het rempotje op zolder gevonden werd was de Coupé van Sef weer een stukje origineler geworden. Sef en Stijn konden weer veilig naar Leiden terug rijden.

   

Na de soep en broodjes werd de Alto van Valentijn op de brug gezet. De Alto loopt ondanks dat de koppakking al 2 keer vervangen is niet mooi stationair en slaat af en toe af. De timing van de distributieriem werd gecheckt en ook de ontsteking. Dit bleek niet te helpen. Met remmenreiniger werd vervolgens gecheckt of de kop wel goed dicht was. Al snel bleek dat de motor valse lucht krijgt langs de 3e bougie. De draad in het derde bougie gat bleek inderdaad te zijn opgefrist bij een vorige reparatie. Waarschijnlijk is er dus wat te veel metaal verdwenen. Valentijn weet nu in ieder geval wat de oorzaak is en kan op zoek naar een bedrijf dat er een helicoil in kan zetten of naar een andere kop op zoek gaan. Tijdens het werken aan de motor bleek dat deze olie lekte langs de klepdeksel pakking. Gelukkig had Leo nog een nieuwe pakking liggen waardoor in iedergeval dit probleem verholpen kon worden. Valentijn kon weer rijdend naar huis.

   

Om 14:30 moesten we opbreken voor de afspraak van Leo wat achteraf een verrassingsfeestje voor mijn 60e verjaardag bleek te zijn! 

 Het onderwerp van deze technische dag was het winterklaarmaken van de auto. Daarvoor volgen hier onder nog een aantal tips.

 Wanneer je de auto in de winterstalling zet denk dan aan de volgende zaken:

  • Pomp de banden hard op (bijvoorbeeld 3,5-4 bar) zodat deze door het lange staan niet een vlakke kand krijgen.
  • Doe de tank vol met benzine, het liefst benzine dat geen alcohol bevat. Dus zeker geen E10!
  • Zet de auto niet op de handrem maar in de versnelling.
  • Vervang de remvoleistof het beste voor de winter. Tijdens het gebuik komt er vocht in en dat wil je liever niet de hele winter laten corroderen.
  • Check de olie en breng dit op het juist peil.
  • Koppel de accu los en sluit een druppellader aan zodat deze in goede conditie bijft.
  • Check alle afwateringsgaten of deze open zijn en haal alle bladeren weg zodat er geen water blijft staan en de auto goed kan drogen.

Wanneer je de auto blijft gebruiken tijdens de winter:

  • Check de bandenspanning en het profiel
  • Zet in de winter de auto het liefst weg in de versnelling en niet op de handrem om vastvriezen van de rem te voorkomen.
  • Ook als je in de winter rijdt is het verstandig om remvoleistof voor de winter te vervangen.
  • Check de rubbers en smeer deze in met talk poeder
  • Maak de sloten schoon en smeer deze zodat ze niet kunnen bevriezen.
  • Controleer de koelvloeistof of deze voldoende anti-vries bevat.
  • Vul de ruitensproeiervloestof aan.
  • Mocht je een airco hebben zorg dan ook dat deze in goed conditie is zodat je de ruiten condensvrij kunt houden.

Mochten jullie nog vragen of opmerkingen hebben dan horen ze deze graag!