Afdrukken

We wilden op deze technische dag op tijd beginnen omdat Leo 's middags nog een afspraak had. Rond 10 uur hebben we eerst samen koffie gedronken met iets lekkers erbij. Na de koffie zijn we aan de slag gegaan. Leo en Bram hebben het remvloeistof potje van de Cappuccino van Bram vervangen omdat het oude potje een beetje lekte. Na het vervangen van het potje hebben ze ook nog even de remmen ontlucht voor de zekerheid. Ondertussen zijn Sef en Johan begonnen met het demonteren van de ruitenwisser motor van de Coupé van Sef. De motor kwam amper nog rond wat de rit door de regen van Leiden naar Mastenroek wel een uitdaging gemaakt had. Volgens het geragehandboek van de SC-100 zou de motor minimaal 47 omwentelingen per minuut moeten maken maar zelfs na het schoonmaken en smeren bleek de motor niet verder te komen dan 16 omzentelingen per minuut. Na even rommelen op zolder kwam leo met een andere motor aan die wel het minimale aantal omwentelingen wist te halen. Deze motor werd gemonteerd en de ruitenwissers werden nog even afgesteld. Sef wil graag zijn Coupé origineel houden. Daarom baalde hij er behoorlijk van de zijn neusembleem gestolen was. Opnieuw ging Leo even rommelen op zolder en al snel werd een ander neusembleem naar voren getoverd. Nadat ook nog een plastic kapje over het rempotje op zolder gevonden werd was de Coupé van Sef weer een stukje origineler geworden. Sef en Stijn konden weer veilig naar Leiden terug rijden.

   

Na de soep en broodjes werd de Alto van Valentijn op de brug gezet. De Alto loopt ondanks dat de koppakking al 2 keer vervangen is niet mooi stationair en slaat af en toe af. De timing van de distributieriem werd gecheckt en ook de ontsteking. Dit bleek niet te helpen. Met remmenreiniger werd vervolgens gecheckt of de kop wel goed dicht was. Al snel bleek dat de motor valse lucht krijgt langs de 3e bougie. De draad in het derde bougie gat bleek inderdaad te zijn opgefrist bij een vorige reparatie. Waarschijnlijk is er dus wat te veel metaal verdwenen. Valentijn weet nu in ieder geval wat de oorzaak is en kan op zoek naar een bedrijf dat er een helicoil in kan zetten of naar een andere kop op zoek gaan. Tijdens het werken aan de motor bleek dat deze olie lekte langs de klepdeksel pakking. Gelukkig had Leo nog een nieuwe pakking liggen waardoor in iedergeval dit probleem verholpen kon worden. Valentijn kon weer rijdend naar huis.

   

Om 14:30 moesten we opbreken voor de afspraak van Leo wat achteraf een verrassingsfeestje voor mijn 60e verjaardag bleek te zijn! 

 Het onderwerp van deze technische dag was het winterklaarmaken van de auto. Daarvoor volgen hier onder nog een aantal tips.

 Wanneer je de auto in de winterstalling zet denk dan aan de volgende zaken:

Wanneer je de auto blijft gebruiken tijdens de winter:

Mochten jullie nog vragen of opmerkingen hebben dan horen ze deze graag!

Hits: 1811