De auto die wij kennen als de Suzuki Swift Mk1 begint zijn leven als het M-Car project bij General Motors. Toen General motors zich in 1981 realiseerde dat dit project onvoldoende winstgevend zou worden besloot men het hele project te verkopen aan Suzuki voor 5% van de aandelen Suzuki. Daarmee kreeg Suzuki een ontwerp in handen van een auto groter dan de bestaande Kei klasse auto’s van Suzuki.

   

In 1983 wordt op de 25e Tokio Motorshow de Suzuki Cultus aan het publiek getoond. De auto is een compacte driedeurs auto met een zeer lichte 3 cilinder motor met een inhoud van 1000cc. In oktober 1983 beginnen de verkopen in Japan.


Voor de export naar Europa wordt niet de naam Cultus gebruikt maar de interne code SA310. (De naam Cultus was voor Europa geclaimd door een andere auto fabrikant, ik dacht Brittish Leyland). Eind 1983 vindt de introductie voor Europa plaats in zuid Spanje. Omdat het model goed past bij de bestaande modellijnen van GM producten wordt de auto ook onder de naam van veel GM merken verkocht:

  • Geo Metro
  • Chevrolet Sprint
  • Pontiac Firefly
  • Holden Barina
  • Isuzu Geminett

De moderne drie cilinder motor drijft naar keuze een 3 versnellingsautomaat of een handbak met 5 versnellingen aan. In Japan komt ook een versie beschikbaar van de 1000cc driecilinder met een turbo. In 1985 wordt aan het gamma ook een 4 cilinder 1300 cc motor toegevoegd (SA413). Leverbare uitvoeringen zijn de basis GA de GL en de meest luxe GLX. Op basis van de 1300 motor komt ook een GS met 6 pk extra vermogen en naar keuze leverbaar in twee kleurige uitvoering. Naast de driedeurs uitvoering wordt vanaf augustus 1984 ook een 10cm langere 5 deurs uitvoering aangeboden.

Nadat in Indonesië de Swift een aantal jaren geïmporteerd is wordt in 1986 de 5 deurs uitvoering lokaal gebouwd onder de naam Forsa. Deze auto krijgt de bekende FA10A motor mee met 4 cilinders en 970cc.

Vanaf modeljaar 1985 wordt in Europa de naam Swift aan de auto gegeven.

   

In juni 1986 krijgt de auto een facelift en worden de bladveren aan de achteras vervangen door schroefveren. De auto krijgt een nieuwe grille en een nieuw dashboard. Tegelijkertijd komt een GTi versie op de markt met brandstof injectie en dubbele bovenliggende nokkenassen. Om al dat geweld te kunnen stoppen krijgt de auto grotere remschijven voor. Aan de buitenkant is de auto te herkennen aan spoilers en sideskirts. De GTi is er alleen als 3 deurs uitvoering. In 5 deurs uitvoering wordt hij GXi genoemd.

In september 1988 wordt de tweede generatie Swift geïntroduceerd. Deze auto wordt in Europa voorgesteld op de autosalon van Brussel.