In 1968 koopt Suzuki de productie rechten voor de HopeStar ON360. Deze kleine spartaanse truck werd aangedreven door de 360cc twee cilinder tweetakt motor van Mitsubishi met een vermogen van 21 pk. HopeStar had deze kleine truck al in 1965 ontwikkeld maar al na de levering van 15 stuks kwam hope star in de financiële problemen.

Foto: HopeStar ON360

Suzuki ontwikkelt de HopeStar verder tot een eigen ontwerp en in 1970 brengt Suzuki de LJ10 op de markt. De motor is vervangen door een eigen Suzuki 2 cilinder tweetakt blok van 25 pk en het ontwerp is ook drastisch aangepakt. De lijnen van de HopeStar zijn nog wel goed te herkennen. Om aan de beperkte afmetingen van de Japanse Kei klasse te voldoen is het reserve wiel achter de passagierstoel geplaatst. Daardoor krijgt de LJ10 slechts drie zitplaatsen. De topsnelheid van 72 km/h was aan de lage kant om de auto interessant te maken voor export.

In 1972 wordt een nieuwe versie van de LJ10 op de  markt gebracht onder de naam LJ20. De motor is vervangen door een watergekoelde 359 cc versie met  een vermogen van 32 pk. Door dit grotere vermogen komt de topsnelheid uit op 75 km/u. Voor het eerst wordt de auto ook met links stuur leverbaar voor. Voor het modeljaar 1973 worden de horizontale spijlen in de gril vervangen door verticale spijlen en worden de knipperlichten anders geroepeerd.

Suzuki LJ10

De veranderingen in de Kei klassse wetgeving maken in 1974 meer drastische wijzigingen mogelijk. De 2 cilinder motor maakt plaats voor een driecilinder tweetakt motor van 550cc. Door het vermogen van 33pk werd een topsnelheid van 96km/h mogelijk. De grotere buitenmaten die de nieuwe wetgeving meebracht zorgde er voor dat het reserve wiel achterop bevestigd kon worden waardoor het aantal zitplaatsen kon groeien naar 4. De nieuwe telg wordt LJ50 of Jimny 550 genoemd.

Foto: Suzuki LJ10   

Om ook aan de export vraag te kunnen voldoen wordt in 1977 een versie met 4 takt motor gebouwd, de LJ80. De nieuwe 797cc viercilinder viertakt motor met bovenliggende nokkenas levert 41 pk. Door dit grotere vermogen is een grotere differentieel verhouding mogelijk. Naast de motor wordt ook de wielophanging aangepakt. Het chassis wordt verstevigd, de schokbrekers worden verplaatst en beide assen worden verbreed. Hierdoor wordt het rijden met de LJ80 een stuk ontspannender. De 4 takt motor is zuiniger en schoner dan de eerder gebruikte 2 takt motoren en maakt een topsnelheid van 130km/u mogelijk.

Ook krijgt de LJ80 betere stoelen en een nieuw stuur. De brandstoftank wordt vergroot van 26 liter naar 40 liter. Aan de buitenzijde komen kunststof wielkastverbreders om de bredere assen te kunnen opvangen. De motorkap wordt verhoogd en krijgt nieuwe lucht openingen in de voorrand. De achter lichten worden geïntegreerd in de achterbumper opgenomen.

In 1979 wordt nog een update van de LJ80 gedaan. De koplampen worden iets verder uit elkaar geplaatst en voor eht eerst worden ook metalen deuren leverbaar. Naast de dichte metaltop en de open cabrio wordt ook een pick-up versie leverbaar met een verlengde wielbasis, de LJ81.

Foto: Suzuki LJ20