In 1978 haalde de Toyota importeur Louman de eerste Suzuki SC-100-GX naar Nederland. Volgens de tests is het een zeer opvallend autootje, ziet er snel en sportief uit en rijdt uiterst comfortabel. Op de RAI in februari 1979 wordt de auto geïntroduceerd waarna Suzuki Importeur Nimag met de import begint. Het eerste exemplaar bestaat nog steeds en is in bezit van het Louman museum.

Nieuwe Leidsche Courant 8 februari 1979

RAI nieuws uit de Nieuwe Leidsche Courant 8 februari 1979

 

Uit de Autovisie van 10 februari 1979 citeren we een stuk geschreven door Rob Slotemaker.

"Alleen al om te zien vind ik de Suzuki een prachtig autootje. Ondanks zijn extreem kleine afmeting is men er naar mijn smaak toch goed in geslaagd er een harmonich geheel van te maken. En de rijkwaliteiten van het ding zijn fantastisch. In bochten is de Suzuki in principe neutraal. Het maakt echter nogal wat verschil uit hoe de auto bezet is. Met een eigen massa van rond 650 kilogram scheelt het wel iets of er één of twee personen aan boord zijn, al dan niet met bagage. Naarmate de belasting toeneemt wordt het autootje iets meer overstuurd. Niet veel en goed opvangbaar overigens. De stabiliteit van de Suzuki is uitstekend, evenals de remmen en de besturing dat zijn. De transmissie doet een beetje teer aan, maar dat komt waarschijnlijk door de vrij lange overbrenging. Niet alleen op droog wegdek is de Suzuki erg handelbaar, ook op de slipbaan. We maten een veiligheidsgrens van 53 graden en dat is voor zo'n kleine auto lang niet slecht. Het kost maar weinig inspanning om dit kleine wagentje veilig uit een slip te halen. Hij luistert heel goed naar het stuur en je kunt er echt mee gooien en smijten. voor mij is deze Japanner zijn geld dubbel en dwars waard, Hij zou alleen nog wel wat meer vermogen kunnen gebruiken"

De SC-100 is in Nederland geleverd van 1979 tot 1983. In totaal zijn er 3290 Coupé's in Nederland verkocht van de 9285 stuks die wereldwijd geleverd zijn. Het is dus een echte sportcoupe met een 970cc motor die 35,9 KW leverde goed voor 48 PK. Het motortje had een bovenliggende nokkenas en hetzelfde type blokje is jaren daarna doorontwikkeld bij Suzuki en kwam je in diverse andere auto’s tegen zoals de Alto, de Carry en de LJ80 en SJ410,  De ophanging is onafhankelijk met schroefveren dus vandaar de comfortabele wegligging. Hij weegt maar 642 kilo waardoor het motortje het autootje makkelijk laat accelereren. De uitrusting is in vergelijking met zijn Japanse broertje de Cervo veel completer. Zo heeft hij standaard een achterruitverwarming, een tankdop met slot, toerenteller, klokje, radio, ampèremeter, elektrische ruitensproeier, dagteller, zonwerend glas, sportstuur, slaapstoelen (met verstelbare rugleuningen en hoofdsteunen), achterruitrijlampen en moquette vloerbedekking.

Verder waren er nog allerlei accessoires te verkrijgen bij de dealer maar ook via de groothandel voor automaterialen. Denk aan licht metalen velgen in diverse soorten, een middenconsole (was eigenlijk voor de recht gestuurde auto, maar paste ook in de link gestuurde) en een achterraam jalouzie en windschermen voor de deurramen, striping voor over de zijkant met insnijding van het GX-logo.

Door de achterwielaandrijving heeft hij een kleine draaicirkel van 8,8 meter.

Op 7 oktober 1990 richtte een lerares mevr. I.Stroosnijder samen met mevr. J.Coens de Suzuki Coupé Fanclub op. Dit was tevens de eerste ledenvergadering en er kwamen bij de eerste meeting maar liefst meer dan 100 coupeetjes uit het hele land.

 

Links is het clubblad van de Suzuki Coupé Fanclub. Het blad krijgt de naam "De Rugzak Rede" mee verwijzend naar een van de bijnamen van de Coupé in Nederland: Rugzak. Rechts is een foto van het eerste treffen en tevens de oprichtingsvergadering op 7 oktober 1990.

 

 

 

In de reclame van Frisia wordt handig gebruik gemaakt van het formaat van de SC-100-GX dat op de Japanse markt afgestemd is.

 

In 1983 worden in Nederland de laatste exemplaren van de SC-100-GX verkocht. De opvolger SS40 wordt niet in Nederland geleverd. De SS40 is een coupé model gebaseerd op de Suzuki Alto en heeft net als de Alto de motor voorin en voorwiel aandrijving.

 

 

  

 

 

   
 Suzuki Prijslijst Januari 1983